Att äga TV-rättigheter så som Telia numera gör efter köpet av Bonnier Broadcasting, som Viasat/Viaplays ägare NENT gör och som Discovery gör, tycks vara trumf när sändningsrätterna omförhandlas. De senaste månaderna har Telia varit involverat i två stora förhandlingar. Dels den med Tele2 i julas, där Tele2 fick vika ner sig och dels den i förra veckan, med Discovery, där Discovery vinner dubbelseger i form av att man säkrar kundrelationen och ca 3 600 kr per kund och år, samtidigt som man får ut fotbollen i kundernas TV-apparater. Just detta med att få ut fotbollen i TV-apparaterna är superviktigt då långt ifrån alla kunder klarar den tekniska lösningen för att själva få Dplay till den stora TV-skärmen.
Till viss del är såklart Telia också vinnare, som nu ändå säkerställer att deras kunder kan se fotbollsallsvenskan, som ju har varit dotterbolaget C Mores claim for fame de senaste åren, och även framöver.
Den stora vinnaren är ändå den som äger rättigheterna och som numera kan säkra kundrelationen och hela intäkten medan de innehållsdesperata TV-operatörerna blir av med en viktig relation och intäkt. Och när marknaden mognar än mer för OTT-tjänster riskerar TV-operatörer som Telia, Tele2/Com Hem och Telenor att bara bli rundningsmärken för de som äger innehåll.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna och TV-Nyheterna