Telia tar nu chansen att marknadsföra sin tjänst Telia Crowd Insights, där anonymiserad data visar hur kunder rör sig. I går skickade man ut ett pressmeddelande om att invånarna i Sandviken är de som har minskat sitt resande mest i Sverige.
"Telias data för resor i svenska kommuner under perioden 12 till 19 mars visar en stor förändring i svenskarnas resande; störst var förändringen i Sandviken där resandet minskat med -46%, följt av Munkfors (-43%) och Solna (-42%). Inom Stockholmsområdet stod Solna för den största minskningen (-42%), följt av Sigtuna (-38%) och Sollentuna (-37%). Motsvarande siffror för Västra Götalandsregionen var Strömstad (-37%), Skövde (-35%) och Karlsborg (-34%). I Malmö län reste man minst i Lund (-29%), Malmö stad (-28%) och Lomma (-27%)", skriver Telia.
Telia har också studerat resmönster i de övriga nordiska huvudstäderna under samma period. I Oslo minskade resandet med -42 procent, i Köpenhamn med -37 procent, Helsingfors -34 procent och Stockholm -28 procent.