Telenor har vid två tillfällen friats av Reklamombudsmannen den senaste tiden.
Det ena fallet gäller ett sponsrat inlägg på Facebook där anmälaren anser att erbjudandet med 200 kr i rabatt per månad bara blir 100 kr per månad om man klickar på reklamen.
"Klickar man på annonsen hamnar man på landningssidan för annonsen. Där framgår att enskilda näringsidkare erhåller en rabatt om 100 kronor. Om kunden dessutom tecknar abonnemanget "Obegränsat" innan den 4 februari 2020 erhåller kunden ytterligare 100 kronor i rabatt. Det är denna sammantagna rabatt om 200 kronor per månad som annonsen åsyftar", skriver Telenor i sitt yttrande och frias av Reklamombudsmannen som anser att en genomsnittskonsument uppfattar reklamerbjudandet om 200 kr per månad.
Det andra beslutet gäller en reklamfilm som visats på TV4, där ett barn kallade ett annat för pucko, vilket enligt anmälarna är både elakt och kränkande.
"Nämnden konstaterar att reklamfilmen visar två barn/ungdomar som plockar äpplen. Den äldre flickan kallar den yngre pojken för pucko då han står vid stegen och dagdrömmer. Enligt nämnden ger sammanhanget intryck av att de två barnen är syskon. Nämnden konstaterar att syskon ofta gnabbas med varandra på ett annat sätt än barn i allmänhet. Nämnden finner att användningen av ordet "pucko" i den aktuella framställningen varken är stötande eller medför att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Att reklamen visar två barn och att särskild aktsamhet ska beaktas ändrar inte bedömningen", skriver Reklamombudsmannen.