Trots minskad försäljning med -2 procent, justerat för jämförbara enheter och valutaeffekter, så redovisar Ericsson en förbättrad bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader på 40,4 procent för årets första kvartal, jämfört med 38,5 procent motsvarande period förra året.
"Ericsson levererade ett stabilt resultat under första kvartalet, med begränsad påverkan från covid-19-pandemin. En viktig indikator på genomförandet av vår strategi är förbättringen i bruttomarginal. Bruttomarginalen för första kvartalet ökade till 40,4% (38,5%) jämfört med samma kvartal föregående år, driven av förbättringar inom alla segment. Vi förväntar oss att vår bransch är uthållig under pandemin och vi är välpositionerade med ett konkurrenskraftigt erbjudande inom 5G-produkter och en konkurrenskraftig kostnadsstruktur. Det finns osäkerhet på kort sikt beträffande försäljningsvolymer på grund av covid-19 och den makroekonomiska situationen, men givet vad vi vet idag har vi ingen anledning att ändra våra finansiella mål för 2020 och 2022", skriver Börje Ekholm, vd och koncernchef för Ericsson, i sitt vd-ord.