För första gången sedan 2016 redovisar Telia i dag tillväxt på sina tjänsteintäkter. Under det första kvartalet i år har tjänsteintäkterna för såväl mobilt, som för bredband, ökat jämfört med motsvarande period förra året.
De negativa corona-effekterna som man kan notera i resultaträkningen är att hårdvaruförsäljningen har minskat med 317 miljoner kr, motsvarande drygt 27 procent, till 840 miljoner kr under kvartalet och att roamingintäkterna minskat med 26 miljoner kr, motsvarande 17 procent, till 130 miljoner kr.
- Det är första gången sedan 2016 vi ökar våra tjänsteintäkter, vilket vi är mycket stolta över, säger Anders Olsson, Sverigechef på Telia, till Telekomnyheterna.
Utöver de minskade intäkterna från hårdvara och roaming så minskade Telias pensionsåterbetalningar med 100 miljoner kr under kvartalet. Det är dock att beteckna som en engångseffekt enligt bolaget.
Sett till antalet kunder så tappade Telia under årets första kvartal 13 000 mobilabonnemangskunder och 43 000 kontantkortskunder. Samtidigt fick man dock in 12 000 machine-to-machine-abonnemang, som vägde upp siffrorna lite. Det anmärkningsvärda är att Telias mobil-arpu, det senaste året drivits av mobilsidan, där kontantkorts-arpu ökat 7 kr det senaste året, samtidigt som abonnemangens arpu sjunkit med 2 kr.