Distansarbetet i Sverige har ökat med 400 procent på grund av coronakrisen. Det visar en undersökning som Tele2 Företag har låtit göra.
I yrkesgrupper med förutsättningar att jobba på distans ser man en ökning från 15 till 57 procent av total arbetstid mellan februari och april, en ökning med nästan 400 procent. Undersökningen visar också att de IT- och telefonilösningar som företagen har har fungerat under krisen och 4 av 10 säger att de kommer att jobba mer på distans när de får återgå till sina kontor igen.
"Det är glädjande att tekniken fungerar nu när den stresstestas av alla oss som jobbar hemifrån. Vår undersökning visar också att tekniken och lösningarna för att jobba på distans fungerar bättre än vad kanske många trodde, trots att man också måste vara vaksam så att medarbetarna mår bra när man tappar delar av den sociala aspekten. Vi tycker naturligtvis att det är extra roligt att undersökningen även visar att fler av de anställda hosTele2s företagskunder är nöjda eller mycket nöjda med sina IT- och telefonitjänster från oss, men självklart vill vi att alla våra kunder ska vara nöjda", säger Fredrik Stenberg, affärsområdeschef för storföretag på Tele2.
I april 2020 såg Tele2 att 94 procent av de som kunde jobba hemifrån gjorde det i någon utsträckning. 32 procent arbetade hemifrån på heltid under coronakrisen, vilket bara 2 procent gjorde i februari. I Stockholmsområdet jobbade 45 procent hemifrån på heltid under april.