Äntligen tycks Turkcell-problemet, som gäckat Telia i mer än 15 år, vara över och samtidigt har bolaget landat den omorganisation som inleddes för mer än ett och ett halvt år sedan. Är det här början på Allison Kirkby-effekten?
Jag har skrivit om det förut och jag gör det igen. Allison Kirkby är en person som har rykte om sig att få saker att hända. Och det är ännu bara lite drygt en månad sedan hon tillträdde jobbet som vd och koncernchef för Telia, men det ser redan hoppfullt ut.
Försäljningen av Turkcell är sista spiken i Eurasien-kistan. Det är snart fem år sedan Telia beslutade sig för att lämna Eurasien och nu är det jobbet äntligen avslutat. Och när det gäller Turkcell specifikt så har de juridiska tvisterna kring detta sorgebarn avlöst varandra i mer än 15 år. Nu är dessa frågor ett minne blott även om Telia fick sänka priset rejält på aktierna. Å andra sidan kan man nu fokusera på det man ska fokusera på. Att göra bra affärer på sina hemmamarknader i Norden och Baltikum.
I oktober 2018 tillkännagav Telia att man skulle omorganisera den svenska verksamheten och att man skulle tillsätta en kommersiell chef för både privat- och företagsmarknaden. Någon riktigt bra chef hittade man uppenbarligen inte eftersom Andreas Ekström fick bli tillförordnad chef, men han lämnade uppdraget efter ett halvår eftersom idén med en gemensam chef för båda marknaderna var fel från början. Då, för ett år sedan, beslutades att man skulle återgå till en chef för företag och en för privatmarknad. Vid årsskiftet tillträdde Tobias Larsson som chef för företagsmarknaden och nu äntligen har man hittat en chef för privatmarknaden i Henrik Lönnevi.
Jag gissar att vi kommer att se mer av Allison Kirkby-effekten framöver. Kanske redan i nästa vecka.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna