Det går rejält tungt för TDC just nu. Under det andra kvartalet i år tappade bolaget närmare 8 procent av sin omsättning och man tappar kunder inom alla de viktiga områdena bredband, mobilt och TV.
Värst är TDC:s tapp på TV-marknaden, där man under kvartalet tappat 41 000 abonnenter vilket ska adderas till tappet på 61 000 TV-kunder under det första halvåret i år. Tappet förklaras främst med att TDC inte kunde komma överens med Discovery om ett nytt avtal förra året, varvid man förlorade sändningsrätten till Discoverys kanaler vid årsskiftet.
Under årets andra kvartal minskade TDC:s omsättning till 3,9 miljarder DKK (4,2 miljarder DKK Q2 2019) samtidigt som rörelseresultatet minskade till 2,8 miljarder DKK (3,1 miljarder DKK) och ebitda-resultatet sjönk till 1,6 miljarder DKK (1,7 miljarder DKK).
Under det andra kvartalet i år förlorade TDC utöver de 41 000 TV-kunderna även 23 000 bredbandskunder och 19 000 mobilkunder.