Det skriftlighetskrav vid telefonförsäljning som trädde i kraft den 1 september 2018 har inneburit att de kunder som känner sig lurade har svårare att hävda sin rätt när de anser att de lurats vid försäljningen. Det säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, till Telekomnyheterna.
- Antalet drabbade av oseriös telefonförsäljning av telekomtjänster har blivit färre, men de som drabbas råkar väldigt mycket värre ut. Detta i och med att det förut fanns en ljudfil från telefonförsäljningen, som i nio fall av tio gav kunden rätt, när det var stridigt kring avtalet. Nu när säljaren kan skicka ett sms, sedan forcera fram ett svar från kunden, så är det svårt att bevisa att fel har begåtts, säger Mattias Grafström.
Det faktum att säljare uppmanar konsumenter att bekräfta erbjudanden redan under samtalet eller genom kontakt efter bara några minuter för att förmå konsumenten att snabbt bekräfta köpet.
"Det här går stick i stäv med lagstiftarens intentioner. Hur ska konsumenter då hinna jämföra med andra erbjudanden eller kanske stämma av med en närstående?", skriver Cecilia Tisell, Konsumentombudsman på Konsumentverket, på myndighetens hemsida.