Svenskar är ovilliga att betala mer för smarta tjänster i sina städer. Det visar rapporten "Street Smart: Putting the citizen at the center of Smart City initiatives", som Capgemini Research Institute låtit göra.
Svenska städer ligger dock långt framme när det gäller planer och visioner för att erbjuda medborgare smarta tjänster. 31 procent av svenska beslutsfattare som tillfrågats i studien har redan sådana planer på plats. Det ska jämföras med den globala siffran 22 procent. Samtidigt som svenska beslutsfattare förbereder nya smarta tjänster så ligger medborgarnas vilja att betala i botten på den internationella listan som omfattar tio undersökta länder. Även om svenskar förväntar sig utveckling och bättre service genom smarta tjänster är det endast två av tio svenskar som kan tänka sig att betala extra för detta.
"Svenska städer och kommuner måste kommunicera den smarta stadens fördelar på ett sådant sätt att medborgarna ser och uppskattar värdet av den. Vi ser också att beslutsfattare inte alltid prioriterar utveckling inom de områden där medborgare upplever problem eller efterfrågar lösningar för att trivas bättre i sin stad", säger Lars Kullberg, affärsområdeschef för offentlig sektor på Capgemini, i en kommentar.