Verizons svenska verksamhet tappade en stor kund samtidigt som flera kunderna har omförhandlat sina kontrakt. Detta gjorde att bolaget tappade en femtedel av sin omsättning förra året. Det framgår av den årsredovisning som Verizon Sweden AB lämnat till Bolagsverket.
"Att omsättningen minskat beror på ett flertal faktorer. Dels har en stor kund avslutat sitt kontrakt med Bolaget, och dels har fler av bolagets kunder omförhandlat sina kontrakt. Då det fortsatt finns ett pristryck nedåt på den marknad där Bolaget verkar har dessa omförhandlingar lett till lägre intäkter.
Pristrycket nedåt har ytterligare accellererat under 2019 då kunder passat på att förändra den tjänstemix som de köper av Bolaget, genom att gå mot hybrida nät, där en större del av mixen består av Internet. Företagets strategi att fokusera verksamheten mot större multinationella kunder ligger fast. Bolagets grossistförsäljning av bandbredd och telefonitjänster till andra teleoperatörer, den sk wholesaleverksamheten har fortsatt att minska vilket är i linje med bolagets strategi att koncentrera verksamheten mot företagsmarknaden. Bolaget har haft en ökning av kostnaden för köpta telekomtjänster, vilket i huvudsak kan härledas till stora kundkontrakt där leverans sker i USA", skriver bolaget i sin förvaltningsberättelse.
Verizons omsättning förra året uppgick till 427,6 miljoner kr (532,9 miljoner kr) samtidigt som rörelseresultatet landade på 64,6 miljoner kr (116,3 miljoner kr).