NYHETSARKIVET
20 mar 2009 12:26
PTS: Stora operatörer bättre än små på spärrtjänster
En rapport som Post- och telestyrelsen publicerat i dag visar att de stora operatörerna är bättre än de små på att erbjuda sina kunder kredit- och nummerspärrar enligt den lag som trädde i kraft vid halvårsskiftet förra året.

– Vi har låtit en konsult gå igenom hur det ser ut på marknaden och kan konstatera att de stora operatörerna har anpassat sig väldigt väl efter den nya lagen. De som ännu inte har börjat erbjuda spärrtjänster är ofta små operatörer där kostnaden för implementeringen av tjänsterna inte är proportiornerlig till deras storlek. Det gynnar inte marknaden om vi tvingar dem att anpassa sig till de nya lagarna mot att de samtidigt går i konkurs, säger Olof Bjurö, chef för PTS enhet för konsumentfrågor, till Telekomnyheterna.

TN: Ni är inte rädda för att de stora operatörerna som har tagit kostnaderna för anpassning till de nya spärrtjänsterna, tycker att ni gör fel som släpper igenom de små operatörer som inte har gjort det?

– Nej, vi tror att det kommer att bli en konkurrensfördel för dessa att de faktiskt erbjuder tjänsten, säger Olof Bjurö.

Senare i år räknar PTS med att bedriva tillsyn för att se till att alla operatörer erbjuder frisamtal och möjlighet att nå 112.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108