Under förra året minskade allmänhetens klagomål på området för elektronisk kommunikation med nästan 30 procent, jämfört med 2007. Det visar statistik från PTS.
Totalt kom 1 754 klagomål in till myndigheten under 2008. Flest klagomål var det på abonnemang, avtalsvillkor och marknadsföring.
Fibernät är ett av de områden som står för den största procentuella ökningen av klagomål. Antalet klagomål är visserligen lågt men visar på en trendökning som PTS tror kommer att fortsätta i takt med att fibernät ansluts till fler fastigheter. Klagomålen handlar om den mycket begränsade valmöjlighet som konsumenter har i de fastigheter där fastighetsägaren slutit avtal på lång tid med exklusiva tjänsteleverantörer. Det skapar en inlåsningseffekt i fiberanslutna flerfamiljsfastigheter. Trendökningen har resulterat i att PTS kommer att granska såväl inlåsningseffekterna som avtalen mellan fastighetsägare och tjänsteleverantörer under 2009, skriver PTS.