Sappa har tagit över Vökby Bredbands slutkunder inom bredband, telefoni och tv. Det meddelar bolagen på sina hemsidor.
Överlåtelsen av kunderna skedde den 1 oktober och innebär att Vökby i fortsättningen kommer att fokusera på fibernätutbyggnad, nätägande och som kommunikationsoperatör.
Enligt Post- och telestyrelsens statistik från det senaste årsskiftet hade Vökby 9 500 bredbandskunder, 1 800 fast telefonikunder och 2 600 tv-kunder. Det är alltså dessa som Sappa nu tar över. Samtidigt kommer Sappa även att lansera sin Omsorgsportal i Vökbys nät.
"Tidigare har Vökby Bredband AB både varit nätbyggare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör i kommunens fibernät. I arbetet med att öppna upp fibernätet för fler tjänsteleverantörer har Vökby Bredband AB nu valt att lämna sin roll som tjänsteleverantör till Sappa. Arbetet med ett öppet fibernät kommer sannolikt bli färdigt någon gång under våren 2021 och då kommer kommunens invånare ha möjlighet att välja bland flera tjänsteleverantörer", skriver Vadstena kommun på sin hemsida.