NYHETSARKIVET
21 okt 2020 14:10
Allison Kirkby: TV4 ska driva accessaffären framåt
TV4 är nyckeln till att sälja mer bredbandsaccess. Därför är det inte aktuellt att göra sig av med TV-verksamheten. Det säger Allison Kirkby, vd och koncernchef för Telia Company, till Telekomnyheterna i dag.

TN: Ni växer på mobilmarknaden vad är er framgångsfaktor?

- Vi har varumärken som ger oss en bra närvaro i alla segment från Fello hela vägen upp till Telia. Vi klarar vara konkurrenskraftiga i värdesegmentet, samtidigt som vi upprätthåller vår premiumposition.

TN: Ni tappar marknadsandelar på fastnät, vad ska ni göra åt det?

- Vi fick in 17 000 fiberkunder under kvartalet och vi behöver använda vårt TV-erbjudande för att få en högre närvaro i de öppna stadsnäten och områden där Telia inte är förstavalet. Hela intentionen med Bonnier-köpet var att driva på accessaffären som ett komplement till innehållstjänsterna. Och de tidiga signalerna är att vi gör ett bra jobb med det. Men det återstår ett stort jobb för att väga upp minskningen av vår legacy.

TN Du presenterade ett nytt namn till ledningsgruppen i dag i form av Volvos varumärkeschef Per Carleö. Är din ledningsgrupp för framtiden färdig nu?

- Jag har inga fler förändringar i ledningsgruppen planerade just nu. När det gäller Per Carlö ville jag få in en varumärkesbyggare och någon som är kundfokuserad så att vi kan börja tänka på varumärkesuppfattningen när vi planerar våra strategier för framtiden. Mitt mål är att göra Telia till en av de mest målmedvetna digital telekomoperatörerna i världen. I det arbetet är varumärket och dess uppfattning kritiskt för Telias återuppbyggnad, och det är därför Per, som har byggt upp Volvos varumärke, nu ansluter till oss.

TN: Vilka är de viktigaste områdena för Telia det kommande året?

- För närvarande arbetar vi på kort sikt samtidigt som vi bygger för Telias långsiktiga succé. Därför handlar de kortsiktiga målen om att bygga upp våra nät och där är 5G en kritisk komponent för att driva konvergens och hålla nere kostnadsbasen. I januari kommer vi att komma tillbaka med mer information om vår plan för hur vår omsättning och resultat ska växa hållbart framöver.

TN: I samband med kvartalsrapporten medgav du att du ser över ägandet när det gäller passiv infrastruktur, vad kan du berätta mer om det?

- Nej jag vill inte kommentera det ytterligare. Det är ett tema just nu i branschen och jag skulle inte göra mitt jobb ordentligt om jag inte satte mig in i vilka värden som finns där, men det är något som jag kommer tillbaka om i januari.

TN: När det kommer till TV4. Är det ägandet en helig ko för Telia?

- Just nu är mitt fokus att få TV4 tillbaka till tillväxt igen och säkerställa att de börjar leverera de 1-1,5 miljarder kr de gav i avkastning förut. Så kortsiktigt är målet att få tillbaka TV4 till tillväxt och på riktigt bygga de konvergerade, differentierade upplevelser som vi kan driva accessaffären genom.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108