Högst upp på Telenor-koncernens lista över prioriterade områden de närmaste kvartalen är att få tillbaka tillväxten i Sverige. Det framgick av Telenorkoncernens presentation av det tredje kvartalets resultat, i dag.
Kaaren Hilsen, vd för Telenor i Sverige säger till Telekomnyheterna att man ändå är på rätt väg.
- Vi ser tecken på att vi är på rätt väg, till exempel i att ha öka antal mobilabonnemang med ytterligare 20 000 under kvartalet. Det här är ett resultat av vårt målmedvetna arbete med att modernisera verksamheten och anpassa våra erbjudanden för att möta förändrade kundbehov på marknaden. Vi har också fortsatt fokus på kostnadskontroll och med att förnya våra arbetssätt, vilket bidragit till att öka lönsamheten jämfört med föregående kvartal. Överlag har vi tagit flera viktiga kliv under de gångna månaderna, där vi även nått viktiga milstolpar med att teckna nya strategiskt viktiga avtal såsom det första kommersiella 5G-avtalet för industrin med Atlas Copco, samt vinna den stora upphandlingen för kommuner i Region Skåne, säger hon.
Under det gångna kvartalet ökade Telenors mobila kundstock med 20 000 abonnemang, varav 7 000 var prepaid-kunder. Antalet bredbandskunder på fiber ökade med 4 000 samtidigt som antalet TV-abonnemang minskade med 3 000.