NYHETSARKIVET
27 okt 2020 11:58
Vd:n om Tele2:s B2B-approach: Mer fokus på marginalerna
Tele2 har gjort sig känt för de i särklass lägsta priserna i de offentliga upphandlingarna, men nu ska det ändras. Det menar Tele2:s nya vd och koncernchef Kjell Johnsen, som i samband med förra veckans kvartalsrapport lät meddela att det nu ska bli mer fokus på vinstmarginalen.

- B2B-marknaden har blivit väldigt försäljningsdriven vilket inte är unikt för Sverige. Operatörer tar kontrakt med låg lönsamhet för att sedan göra affärer på eftermarknaden som ger en okej marginal. Det är inte lätt att göra detta inom offentlig sektor så vi måste bli bättre på att använda de verktyg vi har i vår verktygslåda och säkerställa att vi är tillräckligt bra på eftermarknaden och se vilka som är de realistiska alternativen. Vi har kommit långt i att göra en lönsamhetsanalys i vårt team och kommer att tillämpa den genom att se vilka strider vi ska och inte ska kliva in i, sade Kjell Johnsen och fortsatte:

- Men jag kan signalera att vi inte kommer att springa efter marginalkontrakt bara för att generera intäkter. Jag hoppas att signalen är tillräckligt tydlig att det inte gör någon nytta att vara försäljningsdrivna om vi har en begränsad lönsamhet. Det finns fortfarande bra kontrakt att ta på marknaden vi måste bara vara mer träffsäkra.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108