NYHETSARKIVET
3 nov 2020 12:25
Så agerar operatörerna på nya corona-kraven
De som arbetar på de stora operatörerna i Sverige ska fortsätta jobba hemifrån i möjligaste mån. Det visar en rundringning som Telekomnyheterna har gjort kring operatörernas inställning till de skärpta allmänna råd som Folkhälsomyndigheten införde i förra veckan.

- Vår grundregel är att man arbetar hemifrån i de områden där Folkhälsomyndigheten har skärpta allmänna råd. Våra kontor är fortsatt öppna för affärskritisk verksamhet, säger Irene Krohn, presschef på Telia, till Telekomnyheterna.

- Vi fortsätter att erbjuda möjligheten att jobba hemifrån och uppmuntrar de som har möjlighet att göra det. Möten ska ske via Teams om möjligt, säger Fredrik Hallstan på Tele2:s kommunikationsavdelning.

På Telenor har man hållit fast vid samma rekommendationer ända sedan i våras.

- Vi håller fortsatt den linje vi haft sedan starten, det vill säga att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och gör det vi kan för att bidra till minskad smittspridning i samhället. Våra kontor hålls fortfarande öppna för dem som tillfälligt behöver arbeta på den fysiska arbetsplatsen men som utgångspunkt ska arbetet skötas hemifrån, via digitala verktyg, säger Mikko Viitala, presschef på Telenor Sverige och fortsätter:

- Vi uppmanar även medarbetarna att ha en dialog med närmaste chef om det skulle finnas behov av att jobba på kontoret eller mötas fysiskt. På kontoren har vi också infört en rad åtgärder för att säkerställa rätt avstånd och förutsättningar för en säker arbetsmiljö för dem som tillfälligt behöver vistas där.

På Tre har man stängt sitt kontor i Malmö helt och stoppat alla möten på huvudkontoret i Stockholm.

- Vi har stoppat alla möten och har inga undantag, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre, till Telekomnyheterna och fortsätter:

- Vi har uppdaterat infört en mer restriktiv resepolicy samtidigt som vi har ett bättre ledarskap när man ser att människor sitter för nära varandra. Dessutom delar ut munskydd, och har ställt fram ännu mer handsprit på huvudkontoret.

TN: Niclas Karnhill presschef på GlobalConnect, IP-Only, hur rekommenderar ni medarbetare att arbeta?

- Vi utgår från Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Har man möjlighet att arbeta hemifrån så rekommenderar vi det. Vi fokuserar främst på två saker - medarbetarens hälsa och vårt uppdrag att leverera högsta kvalitet i våra leveranser. Vi har många av Sveriges största och samhällsviktigaste organisationer och företag som kunder - och de har fått, och kommer fortsätta få, en bibehållen kvalitet och stabilitet från oss oavsett läget med pandemin. Vi har lagt stor kraft på att säkerställa att våra leveranser håller samma höga kvalitet som tidigare.

TN: Har ni förändrat något efter andra utbrottet för några veckor sedan?

- I grunden nej. Folkhälsomyndighetens rekommendationer ligger fast och dom följer vi kontinuerligt. Det nya är att regioner har kommit med förtydligande gällande rekommendationer, vilket vi också lyssnat på. Vi har gjort mindre anpassningar utifrån lokala situationer och myndigheters förtydligande, men generellt har vi hållit en konsekvent linje ända sedan mars, vilket vi sett uppskattats bland våra medarbetare, säger Niclas Karnhill.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108