NYHETSARKIVET
1 dec 2020 12:43
Mats kommenterar: Olyckskorparna förutspådde prisdump av Tre
När Tre lanserade sitt nya företagsabonnemang med allt inkluderat för 249 kr per månad exkl moms i maj förra året var det många olyckskorpar som menade att bolagets lönsamhet på företagsmarknaden skulle krascha totalt. Med dagens statistik som vi räknat fram baserat på Post- och telestyrelsens siffror från rapporten Svensk Telekommarknad första halvåret 2020, visar det sig att bolaget tvärtom har ökat sin genomsnittsintäkt per kund under de senaste tre åren.

Samtidigt kan man konstatera att abonnemanget, trots sitt låga pris, inte har blivit den succé som Tre hoppades på. I bolagets pressmeddelande från den 6 maj förra året utlovade vd:n Haval van Drumpt en kraftigt ökad marknadsandel på ett år. Med facit i hand kan vi konstatera att Tres marknadsandel bara ökat med 0,6 procentenheter sedan lanseringen. Detta samtidigt som Tele2 har ökat sin marknadsandel med det dubbla, det vill säga 1,2 procentenheter.

Vad är då hemligheten bakom Tres höga arpu? Jo, det faktum att man inte har särskilt många storbolag som kunder. De stora företagen kan nämligen pruta ordentligt på månadskostnaden per abonnemang, medan småföretagen ofta hamnar på prislistepriser, vilket gör Tre till en vinnare.

Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108