Att pausa 5G-auktionsplanen för att göra en konsekvensanalys av uteslutningen av de kinesiska leverantörerna, så som flera mobiloperatörer efterfrågat, var aldrig aktuellt för Post- och telestyrelsen. Det säger myndighetens generaldirektör Dan Sjöblom i en lång och öppenhjärtig intervju med Telekomnyheterna om myndighetens olika överväganden och resonemang inför 5G-auktioen.
Dan Sjöblom, auktionen gick över på bara fyra rundor och alla operatörer verkar vara nöjda. Vad är dina reflektioner efter själva auktionsförfarandet?
- Vi är jätteglada att vi till sist fick ta steget och hålla auktionen som vi har förberett så noga och länge, och att utfallet blev ett resultat med fyra vinnare. Det är roligt att det är fyra olika företag som med sina egna olika strategier kommer att kunna utveckla och få igång Sverige på 5G-spåret. Det är vad vi har velat och längtat efter så länge nu.
PTS auktionsvillkor har varit kraftigt ifrågasatta från operatörer och leverantörer, hur har det påverkat er på myndigheten?
- Det har varit mycket jobb sen vi fick den nya lagstiftningen i och med att det har varit en ny sorts tilldelning eftersom vi fick det här nya steget med säkerhetsmyndigheterna. Man ska inte heller glömma bort att det är en helt ny uppgift även för säkerhetsmyndigheterna att ha den här rollen i frekvenstilldelning. Vi behövde ha ganska mycket aktiviteter för att bekanta oss med varandra, vi har ju ganska olika kulturer på myndigheterna, för att sedan enas om vad uppdraget är. Efter det hade vi en ganska lång serie med möten med operatörer som också fick samma inblick i hur vi myndigheter gemensamt skulle ta oss an den här uppgiften och vad det är som kommer att gälla. Därefter har det har varit ganska många steg framåt och bakåt, som det brukar vara i den här typen av multi-stakeholdermöten som innehåller olika ingångsvärden, förhoppningar och önskemål.
- Något som man kanske inte tänker på är att vi fick in den slutliga säkerhetsbedömningen från säkerhetsmyndigheterna, bara någon vecka innan vårt beslut den 20 oktober.
Hur har själva beslutet och ifrågasättandet av det påverkat er på myndigheten?
- Det påverkar såklart i och med att vi måste lägga jättemycket resurser på alla de här olika domstolsprövningarna och sakerna som kommer upp. Det är jätteviktigt för oss att vi får berätta rätt sak vid rätt tillfälle, men vi har inget uppdrag att opinionsbilda, därför har vi medvetet valt att ha en väldigt låg profil. Vårt huvudsakliga uppdrag är tilldelning av frekvenser och möjliggörande av 5G. Därför har vi lagt fokus på att prata om just det. När det gäller säkerhetsbedömningar och annat så finns det ju andra myndigheter som är huvudsakligt ansvariga för att prata om de sakerna.
Ni valde att skjuta fram auktionen trots att FR egentligen gav er grönt ljus att köra på, hur gick resonemanget där?
- När villkoren var inhiberade så tyckte vi att osäkerheterna var för stora för att hålla en auktion. Vi pratade naturligtvis med alla de fyra budgivarna och den bild vi fick var att det var för mycket osäkerhet i det läget. Redan då bestämde vi att om vi kunde få just inhibitionen för villkoren borttagen så tycker vi att vi var i ungefär samma läge som vi var i, den 20 oktober när vi tog beslutet. Att beslut blir överklagade efter auktioner är inte ovanligt.
En del av kritiken har handlat om att beslutet att utesluta Huawei och ZTE kom väldigt nära inpå auktionen och att ni inte gjort någon konsekvensanalys. Vad tänker du kring den kritiken?
- Jag tänker lite olika saker, dels tänker jag att alla var ju med under hela den här processen och jag tycker att det var ganska tydligt för alla vartåt tangenten pekade. Det vill säga att det fanns en ganska stor osäkerhet hos säkerhetsmyndigheterna, vad gäller leverantörer från Kina och kopplingen till den kinesiska regimen som uppenbarligen, enligt Säpo, bedriver cyberspionage och andra aktiviteter mot oss. Detta samtidigt som lagstiftningen ser ut som den gör. Den här diskussionen pågick, och pågår, parallellt i många länder där många av de här budgivarna har verksamhet. Så att man var medveten om att det här var ett problem, det tror jag var rätt uppenbart. Att sedan villkoren kom att se ut som de faktiskt gjorde, så är det ju med myndighetsbeslut. De fattas ju en viss dag och några förhandsbesked innan myndighetsbeslut fattas det sysslar vi inte med.
Funderade ni någon gång på att blåsa av auktionen för att göra en ordentlig konsekvensanalys innan ni gjorde en nystart?
- Nej, det fanns inte något sådant alternativ. Jag vet inte vad en sådan konsekvensanalys skulle innehålla och tillföra. Det viktiga för oss är att vi har en uppgift utifrån en lagstiftning som finns och vår uppgift är att tilldela tillstånd på villkor som motsvarar de säkerhetskrav som behöver ställas utifrån Sveriges säkerhet. De två storheterna går inte riktigt att balansera mot varandra, det måste vara båda samtidigt.
Av allt att döma har ni gjort en kompromiss mellan era egna övergripande mål som jag skrev om häromdagen och Säpo/Musts utlåtanden. Hur var er bedömning där?
- Det är precis som du säger, det här är en ny lagstiftning. 5G är ju inte bara snabbt bredband där vi pratar med varandra på Skype utan det är så otroligt mycket mer över en 25-årsperiod. Vi vet i dag inte vad det blir för någonting, men vi vet att det kommer att innefatta jättemycket samhällskritiska saker. Då har man kommit fram till att det behövs en säkerhetsprövning i Sverige. Vi har även EU:s Toolbox och att det behöver påverka hur vi tänker frekvenstilldelningsmässigt är kanske inte så konstigt. Så den kompromissen kom vi in på ganska snabbt när vi fick den nya lagstiftningen och insåg att vi var tvungna att tänka på ett nytt sätt. Och det handlade mycket under vår mötesserie med säkerhetsmyndigheterna och operatörerna om att förmedla att det här är tillkommande element för att vi har en förkvalificeringsomgång där man måste passera nålsögat för att vara godkänd att ens vara med i auktionen.
- Så det ställde många gamla principer på sin spets till exempel att vi har en auktion där alla vet hur många och vilka som är med i budgivningen. Bara det är väldigt nytt.
Utöver Säpos och Musts utlåtanden har ni drabbats av några statliga eller myndighetspåtryckningar att genomföra auktionen till varje pris?
- Nej ingenting faktiskt. Jag har varit myndighetschef i snart tolv år nu och jag tycker att det svenska regeringskansliet är väldigt duktiga på att hålla sig till det som står i den svenska regeringsformen. Jag har aldrig varit med om en påtryckning i ett enskilt ärende, utifrån att vi ska agera på något visst sätt. Däremot blir man styrd med uppdrag om att man ska ta fram rapporter om allt möjligt, men det är ju helt i sin ordning. Så, nej, ingenting från regeringen och ingenting från utländska företrädare.
Hur tänker ni kring att auktionsvillkoren slår olika mellan operatörerna jag tänker närmast på att Telia och Teracom får en fördel av de nuvarande villkoren?
- Det är långt utanför vår kontroll, vi kan inte göra någonting åt det och villkoren måste på något sätt förvaltas, om man nu tänker att Sveriges säkerhet är en storhet som vi tillsammans med säkerhetsmyndigheterna har i uppdrag att trygga.
- Att man då befinner sig på olika startpositioner när det här träder i kraft - det är bara en verklighet som alla har att förhålla sig till. Vi kan ju inte ha en tillsyn av de här villkoren som är mindre långtgående mot några operatörer bara för att de befinner sig någon annanstans än andra i startläget.
Hur tänker du kring de pågående rättstvister som nu kommer att mala på under förmodligen ganska lång tid framöver?
- Vi tar dem på största allvar naturligtvis och vi lägger mycket resurser på att genomföra de här och det är så det ska vara, det är så lagstiftningen ser ut. Därför får vi prioritera de här frågorna jämfört med andra frågor. Det är väldigt viktigt att vi får fram vår bild av hur den här balansen ska och inte ska göras i enlighet med lagstiftningen, och att vi får ett domstolsbeslut som vi kan klara av att förhålla oss till.
- Efter 700 Mhz-tilldelningen var vi i domstol i ungefär ett och ett halvt år med Tre och jag tror att de här tvisterna kan komma att hålla på ett tag till. Därför var det aldrig en tanke hos mig att vi skulle invänta lagakraftvunnen dom, för då hade vi inte haft någon auktion på oförutsägbart länge och legat i händerna på en privat aktör.
Om ni skulle förlora de här rättstvisterna, hur skulle det påverka er?
- Det går nästan inte att svara på. Om slutlig lagakraftvunnen dom säger att de här villkoren inte får tillämpas beror det väldigt mycket på vad den domen säger istället. Det finns så många scenarier hur det kan gå, så vår utgångspunkt är att vi har gjort rätt. Så måste vi tänka till dess att något annat inträder, och inträder någonting annat om ett och ett halvt eller två år, eller vad det kan ta, får vi ta hand om det där och då.