I dag lanserar mobiloperatören Tre sitt nya reklamkoncept Trevligt. Konceptet bär bolagets nya position som "en hjälpsam och flexibel kompis" och riktar sig till de två huvudmålgrupperna prylälskare och livspusslare.
- Vi har gjort ett gediget strategi- och analysarbete under 2020 och i den segmenteringsanalys som vi genomfört där har vi pinpointat ett antal målgrupper där dessa två är de mest tydliga. Prylälskarna drivs av ny teknik och tillgång till nya prylar, samtidigt som livspusslarna är moderna urbana familjer som kämpar med att få ihop arbete, familj och barnaktiviteter. Där vill vi visa att vi finns på kundernas sida, säger Jim Carlberg, marknadschef på Tre Sverige.
Reklamkonceptet Trevligt ska bära den nya positionen och kommer att synas rejält i alla kanaler med start på måndag. Trevligt lanseras med hjälp av en amerikansk kändis som på olika sätt undersöker det svenska ordet "Trevligt". Skådespelerskan Jaime Pressly, känd från bland annat My Name Is Earl och sitcom-serien Mom, upptäcker att Trevligt har en rad fördelar både för sig själv och för andra.
- I en Trevlig värld anpassar sig tjänster och prylar efter människor, och låter dem vara som de är. Vi kommer alltid att se på nya tjänster ur kundens ögon. De kommer i ökad utsträckning få vela, välja, ändra sig, ångra sig, lägga till och ta bort tjänster precis som man vill. Vi är inte riktigt där ännu, men det är ambitionen framåt och nu startar resan, säger Jim Carlberg.
TN: Ska inte alla operatörer rent generellt vara trevliga? Det känns konstigt att ni måste gå ut med en reklamkampanj om att ni är trevliga.
- Trevligt är ett enkelt sätt att beskriva vår unika kultur och vårt sätt att vara. Men faktum är att vi lever i en ganska otrevlig värld just nu där det mest utmanande man kan göra är att vara riktigt, riktigt trevlig. Där vill vi verka som en positiv kraft och föregå med gott exempel, något som kommer att bli tydligare och tydligare med tiden, säger Jim Carlberg.
I samband med lanseringen av det nya konceptet justeras även Tres grafiska profil till en varm orange färgskala.
Kampanjen är framtagen av Ingo och Tre Creative Agency. Filmerna är regisserade av Brendan Gibbons på Station Film.