Telia har fällts av Reklamombudsmannen för ett sponsrat inlägg på Facebook, där man bara berättade om det låga pris som gällde de första 12 månaderna vid 24 månaders bindningstid.
Enligt anmälaren är det vilseledande att marknadsföra erbjudandet "iPhone 12 Pro för 699 kr/mån" eftersom det angivna priset gäller i 12 månader men endast om man tecknar avtal för 24 månader (för månaderna 13-24 är alltså priset betydligt högre). På annonsörens webbplats kompletteras erbjudandet med texten "... i 12 månader" men då erbjudandet kräver att konsumenten betalar den högre avgiften under halva avtalstiden är det ändå vilseledande.
"Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att abonnemanget inklusive mobiltelefonen kostar 699 kronor i månaden, utan begränsningar. Att priset 699 kronor enbart gäller i 12 månader om konsumenten tecknar ett 24-månadersavtal framkommer först på annonsörens webbplats. Påståendet är därför vilseledande. Att begränsningar för erbjudet framgår av en webbsida på annonsörens webbplats, till vilken mottagaren länkas genom att klicka på reklamen, ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler", skriver Reklamombudsmannen.