Tele2 B2C är bäst i Sverige inom digital kundinteraktion, följt av NetOnNet och Telia B2C. Det visar managementkonsultfirman BearingPoints årliga undersökning av digital kundinteraktion, där 86 bolag jämförts i år. Företagen har bedömts utifrån 239 kriterier inom fyra olika områden: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM.
Tele2 tar förstaplatsen på företagslistan med en genomsnittlig poäng om 3,42 på den femgradiga skalan. NetOnNet, med 3,39 poäng, tar stora kliv uppåt i listan från plats 36 i fjol till andraplatsen i år. Tredjeplatsen tar Telia (B2C) med 3,38 poäng som också gör en stor förbättring från förra årets 28:e plats.
"Tele2 (B2C) har funnits med på topp 10-listan sedan starten av vår svenska Digital Leaders research för sex år sedan. Det har varit stor omsättning på företagen på topp 10-listan under åren men Tele2 (B2C) har visat kontinuitet i sitt ledarskap och det är nu andra gången sedan 2015 som de kniper förstaplatsen. Första gången var 2019 och så nu i vår 2021 upplaga", säger Björn Ahlgren, Director på BearingPoint, i en presskommentar.
Som bransch sett har Telekom (B2C) överlägset bäst snittbetyg med 3,21, följt av detaljhandeln som har ett snittbetyg på 3,08. Telekom B2B placerar sig på femte plats bland branscherna med ett snittbetyg på 2,93.
Anmärkningsvärt bland topp-tre-företagen i undersökningen är att NetOnNet, som placerade sig som tvåa mellan Tele2 och Telia, leds av den tidigare Tele2-veteranen Susanne Holmström.