I samband med dagens kvartalsrapport meddelar Telia att man, för att verkställa sin nya strategi, behöver reducera de operationella kostnaderna med 2 miljarder kr till 2023 och 4 miljarder kr till 2025. Målet är att dessa besparingar ska ge en förbättrade ebitda minus capex på 5 miljarder kr till 2025.
Telias nya strategi, Bättre Telia, ska tillgodose de framväxande behoven som uppkommer av att leva i en ständigt mer uppkopplad värld.
"Vi kommer att ledas av vårt nya syfte 'Reinvent better connected living'. Vi kommer att svänga från att vara en något passiv facilitator för uppkoppling, till att bli en aktiv möjliggörare för ett uppkopplat liv, återuppfinna oss själva för att kunna leverera ännu bättre för våra kunder och ägare. Vår förnyade strategi kommer att återföra bolaget till tillväxt och leverera uthålligt värdeskapande till våra aktieägare. Till stöd för vår tillväxtstrategi finns fyra huvudpelare där vi kommer att överträffa relativt till våra konkurrenter: Inspirera våra kunder, Koppla upp alla, Transformera till digitalt och Leverera hållbart", skriver Telia.