Telenors avtal med Ericsson gällande Business Communication Suite, BCS, som presenterades går, är den första kommersiella implementeringen i världen. Det säger Mikael Bäckström, vd för Ericsson i Norden och Baltikum, till Telekomnyheterna.
BCS är precis som IP-centrex en applikation som bygger på Ericssons IMS-plattform. Men till skillnad från IP-centrex, som primärt är till för små och medelstora företag så ger BCS växelfunktionalitet till de stora företagskunderna. Grovt förenklat kan man säga att BCS innehåller samma växelfunktionalitet som den traditionella PABX-växeln, men med ett chatinspirerat gränssnitt istället för att användaren ska behöva trycka in sifferkombinationer som till exempel *21# för att ändra sin status.
Den lösning som vi nu har färdig innehåller ett antal basfunktioner och tillsammans med de referenskunder som Telenor och vi nu ska samarbeta med kommer vi att utveckla ytterligare applikationer och funktionalitet, säger Mikael Bäckström.
Ericssons BCS-lösning fungerar både i mobiltelefoner och i fasta telefoner och är terminaloberoende när det gäller den mobila lösningen som laddas ner som ett program i mobiltelefonen.
Många har i dag en enklare kommunikationsplattform på jobbet än hemma, där man använder chat, mail, mobiltelefon och den fasta telefonen i kombination. Genom den här lösningen tar vi hemmets avancerade applikationer till jobbet, säger Mikael Bäckström.
Ericsson är förutom leverantör även prime integrator i avtalet med Telenor.