NYHETSARKIVET
22 apr 2021 13:00
Corona och företagsmarknaden pressade Tele2 under Q1
Tele2 har det tillväxtmässigt tufft på den svenska marknaden. Det framgår av bolagets kvartalsrapport för det första kvartalet i år. Under kvartalet är det bara ett kundsegment på privatmarknaden som har växt i antalet kunder; fast bredband som redovisar ett nettointag på 4 000 kunder. I övrigt redovisar alla områden kundtapp. På mobilsidan har man tappat 25 000 under kvartalet och på TV-sidan är tappet 14 000 kunder. Inom fast telefoni och dsl är tappet 13 000. Det innebär att man sammanlagt under kvartalet tappat 47 000 RGUer att jämföra med tappet på 27 000 under motsvarande period förra året.

Intäktsmässigt innebär detta att de svenska tjänsteintäkterna från slutkund minskade med 3 procent till 3 966 miljoner kr (4 080 miljoner kr), med en nedgång inom både konsument- och företagsverksamheten.

"Detta var huvudsakligen på grund av nedgång inom föråldrade fasta tjänster och motgångar från covid-19 så som förlust av internationella roamingintäkter", skriver bolaget i rapporten.

Tack vare fortsatt exekvering av bolagets transformationsprogram med en besparingstakt på 300 miljoner kr per år lyckade Tele2 ändå förbättra sitt underliggande ebitda-resultat med 4 procent till 1 864 miljoner kr)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108