NYHETSARKIVET
23 apr 2021 12:21
Telia tappade 74 000 mobilkunder under första kvartalet
Räknar man bort de IoT-relaterade mobilabonnemangen tappade Telia hissnande 74 000 mobilkunder under det första kvartalet i år och nu står bolagets stora förhoppning till att man kan återgå till tillväxt i samband med övergången till 5G. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag.

Det går inget vidare för Telia på mobilmarknaden. Även om man i sin rapport försöker säga att det framförallt är minskade roamingintäkter och kopparnätsminskningarna som ligger bakom kvartalets minskade tjänsteintäkter på den svenska marknaden, så står interconnect bara för 10 miljoner kr av den tjänsteintäktsminskning på 116 miljoner kr som Telia redovisar för Q1 i år, bara på mobilmarknaden.

I samband med dagens analytikerträff pekade Telias vd och koncernchef Allison Kirkby på att 5G-prissättningen kommer att vara en nyckel för hur Telia ska komma tillbaka till tillväxt på den svenska marknaden. Hur man planerar att prissätta sina tjänster vill hon dock inte kommentera i dagsläget.

Så här ser Telias nettoförändringar ut i antalet kunder per segment under Q1 i år, jämfört med årsskiftet.

• Mobilt
Postpaid abonnemang (tusental): 87
:: varav använda för M2M (tusental): 120
Prepaid abonnemang (tusental): -41
Totalt antal abonnemang (tusental): 46

• Fixed
PSTN-abonnemang (tusental): -27
VoIP-abonnemang (tusental): -8
Telefoniabonnemang (tusental): -35
Bredbandsabonnemang (tusental): -6
:: varav fiber och FWA (tusental): 17
:: varav koppar (tusental): -23
TV-abonnemang (tusental): 6
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108