Reklamombudsmannen, RO, har friat Penny från anklagelserna om könsdiskriminering. Detta sedan Sveriges Kvinnolobby anmält en av operatörens annonser för könsdiskriminering.
"Enligt anmälaren är reklamen könsdiskriminerande. Anmälaren menar att kvinnans pose och sättet bilden är beskuren, sätter fokus på kvinnans ansikte, tänder och läppar medan hon blåser en bubbla med tuggummi. Tillsammans med kvinnans trånande blick rakt in i kameran och bildtexten För 49 kr Penny ger bilden ett intryck av att det är kvinnan på bilden som är Penny och att hon är till salu. Bilden framställer därav kvinnan som ett sexobjekt som går att köpa. Produkten som marknadsförs, mobilabonnemang, har ingen koppling till reklambilden. Anmälaren anser att reklamen är objektifierande och nedvärderande för kvinnor i allmänhet", står det i anmälan.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd håller dock inte med:
"Opinionsnämnden konstaterar att den anmälda reklamen visar en närbild av en ung kvinna som blåser en tuggummibubbla. Även om bilder kan tolkas på olika sätt, anser inte nämnden att kvinnan fram ställs som ett sexobjekt. Vidare finner nämnden inte att texten För 49 kr Penny uppfattas som att det är kvinnan som kostar 49 kronor, eftersom det tydligt framgår att det som marknadsförs är ett mobilabonnemang. Reklamen är därför inte könsdiskriminerande och strider därmed inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler", skriver man i sin bedömning.