NYHETSARKIVET
24 apr 2009 12:45
Effektivare marknadsföring viktigt för Telias besparingar
Sänkta kostnader för marknadsföring är en av de åtgärder som TeliaSonera har tagit till för att göra besparingar inom affärsområdet för bredbandstjänster. Det nämnde Lars Nyberg, vd och koncernchef för TeliaSonera, vid dagens presskonferens.

– Vi har sänkt våra kostnader till en mer normaliserad nivå, sade han.

Catharina Ljungberg, chef för marknadskommunikation inom bredband på TeliaSonera, bekräftar för Telekomnyheterna att bolaget numera arbetar tydligare med att maximera resultatet för sina marknadsföringsinsatser.

– Vi har alltid jobbat för att effektivisera vår marknadsföring, men på Lars Nyberg uppdrag tittar vi mer noggrant på hur vi kan göra det ännu bättre, säger Catharina Ljungberg.

Till exempel så är man på Telia nu noggrannare med sina urval vid marknadsföringsaktiviteter och man söker också hitta bra avtal med olika mediahus.

Enligt Sifo Research International som för noggrann statistik över hur mycket pengar olika bolag lägger på marknadsföring i Sverige så spenderade TeliaSonera Broadband förra året 179 miljoner kr brutto, exklusive rabatter, på marknadsföring. En uppskattning på marknaden ger vid hand att Telia torde ha fått ungefär 40 procents rabatt på det beloppet vilket i så fall skulle innebära att de i praktiken spenderade närmare 110 miljoner kr.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108