Inga kunder blir utan telefoni när Telia klipper sitt kopparnät. Det säger bolagets nätchef och CTO Staffan Åkesson till Telekomnyheterna med anledning av den senaste tidens rapporter om motsatsen.
TN: Det rapporteras i media om att ni klipper kopparnätet för kunder trots att det inte finns fullgod ersättning i form av fiber eller mobilnät. Hur ser ni på dessa rapporter?
- Det är viktigt att komma ihåg varför kopparnätet fasas ut på sina håll och har så gjort under flera år på ett ansvarsfullt sätt. Det är uppemot 70-80 år gammalt och det är en gammal, sårbar och utdaterad teknik. För att inte riskera att kunder står utan moderna tjänster erbjuder vi sedan många år våra kunder möjlighet att flytta över till moderna och framtidssäkra tjänster enligt en välfungerande process. Ingen kund blir utan - alla har möjlighet att få en lösning till sitt hem eller företag antingen från oss, andra operatörer eller i undantagsfall via Post- och Telestyrelsen, säger Staffan Åkesson till Telekomnyheterna.