En tredjedel av Telias intäkter inom affärsområdet för bredbandstjänster kommer nu från IP-tjänster. Det avslöjade Lars Nyberg, vd och koncernchef, vid en presskonferens i anslutning till koncernens kvartalsrapport för Q1 i dag.
I dag är samtliga IPTV-kunder betalande. Alla betalar inte så mycket, men alla betalar i alla fall någonting. Majoriteten av kunderna har dock valt det stora kanalpaketet.
Telia har i dag 333 000 IPTV-kunder i Sverige, vilket innebär att man har haft en nettotillväxt på 9 000 kunder under Q1 i år, jämfört med Q4 2008.
TN: Hur viktigt är det att få över kunderna till IP-tjänster?
Vi har fört en dialog kring IP internt inom TeliaSonera och vi har kommit fram till att vi ska kannibalisera på oss själva och inte dra fötterna efter oss med IP för att skydda vår gamla affär på fastnätssidan. Om vi gör det så är det någon annan som tar affären för oss. Jag tror att du kommer att få se en ökad aggressivitet på IP-sidan framöver. Vi vill sända en signal om att övergången till IP är viktig för oss och att vi redan har en tredjedel av våra intäkter från IP-baserade tjänster, säger Lars Nyberg.