Bredband2:s första hela kvartal efter genomförandet av A3-förvärvet landade i en omsättning på 377,0 miljoner kr (176,8 miljoner kr för Bredband2 och 371,3 pro forma Q1 2020) och ett rörelseresultat, ebit på 18,6 miljoner kr (14,9 miljoner kr för Bredband2 och 13,7 miljoner kr pro forma).
"Vi kan redan konstatera att beslutet a att förvärva A3 var helt rätt både taktiskt och långsiktigt strategiskt. Taktiskt har vi beslutat att ha ett enda varumärke och där kan vi redan nu se att vi har fått positiva effekter med ett ökat intag på varumärket Bredband2 som balanserar upp en medveten försvagning av de två andra varumärken som vi tar bort under våren på privatsidan. Vi förväntar oss ändå en tillfällig nedgång i nettointag av kunder under 2021. Det beror dels på att Bredband2 initialt troligtvis inte når samma totalintag av kunder som de tre varumärkena tillsammans gjorde innan de togs bort från marknaden, dels på att flytten av befintliga A3-kunder till Bredband2 förmodligen kommer att ge visst ökat kundtapp. Långsiktigt är vi dock helt övertygande om att ett tydligt fokus på ett enda varumärke som vi investerar all marknadsföring och alla säljaktiviteter i kommer att leda till ökade marknadsandelar. Men vi förväntar oss inte att det ger effekt förrän under 2022", skriver Daniel Krook, vd för Bredband2 i sitt vd-ord.