När Tre lanserades kommersiellt i Sverige för ganska exakt 18 år sedan var det inte många som såg framför sig hur de skulle kunna rubba det oligopol som Telia, Tele2 och dåvarande Europolitan Vodafone hade skapat. Två år senare, 2005, inledde Telenor sin storsatsning på den svenska mobilmarknaden genom förvärvet av Europolitan Vodafone, och i dag, den 17 maj av alla dagar, står det klart att Telenor nu degraderas till en fjärdeplats på den mobila privatmarknaden. Något ingen kunde tro skulle ske, i början av 2000-talet.
Den stora förloraren under 2020 är dock Telia som tappat mer än 91 000 privatkunder, medan Tre samtidigt tagit in drygt 100 000 kunder. Det visar inte bara att Telia har rejäla problem att attrahera kunderna att stanna. Det visar även att Tres låga priser och enkelhet som koncept är ett vinnande recept.
Efter den här marknadsförändringen ska det bli väldigt intressant att se hur Telia, Tele2 och Telenor ska agera för att ta tillbaka taktpinnen från Tre.
Ett stort grattis till Tre som fyllde 18 år på den svenska marknaden för ett par veckor sedan och samtidigt visar att man inte längre är lillebror på marknaden.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna