I går rapporterade vi om att Telia var den mobila privatmarknadens stora förlorare med ett kundtapp på 91 406 mobilkunder på privatsidan. Men enligt bolagets privatmarknadschef Henrik Lönnevi så finns det fler sätt att se frågan på.
- Man måste sätta siffran i kontext. Ser man till intäktsmarknadsutveckling så växte vi under förra året och det tycker vi är det primära, även om vi såklart gärna ser en ökande kundbas, säger Henrik Lönnevi till Telekomnyheterna.
Enligt honom har Telia framförallt fokus på att växa inom konvergens.
- Vi vill skapa en riktigt bra upplevelse för våra konvergenta kunder och det ser ut att fungera bra. Vi växer och tar marknadsandelar bland hög-arpu-kunderna samtidigt som vi tappar inom prepaid och mobilt bredband. Det viktiga för oss är att bygga mer värde, säger Henrik Lönnevi.
Siffrorna som han syftar på när det gäller marknadsandelar när det gäller intäkt är följande (hämtade ur Svensk Telekommarknad):
Telia: 34,8% (34,6% 2019)
Tele2: 27,1% (26,6%)
Tre: 18,8% (18,8%)
Telenor: 18,0% (18,8%)