Bilden av att svenska företag har expressdigitaliserats i samband med coronapandemin stämmer inte. Det säger Telia och hänvisar till sin årliga rapport Telia Digital Index 2021.
"Trots att tekniken blir mer tillgänglig, så minskar inte den digitala klyftan. Jag är särskilt bekymrad över att de mindre företagen oftare förblir lågdigitala. Något som kan komma att hämma tillväxten på sikt. Här tycker jag att branschorganisationer, myndigheter och vi inom tech- och telekom har en viktig roll att spela. Det handlar om att inspirera och stötta dessa företag att bli mer digitala. Det genom att visa hur teknik och digitala arbetssätt kan lösa de där småsakerna som gör skillnad - allt från enklare administration till nöjdare kunder och helt nya intäkter", säger Daniel Stark, affärsansvarig för Små- och medelstora företag hos Telia, i en presskommentar.
Telias Digitala Index visar att den digitala klyftan mellan små och stora företag vuxit under pandemin. Före pandemin räknades endast två av tio företag som högdigitala, det har ökat till nästan tre. Det är visserligen en ökning med 28 procent under 2020, vilket innebär att 220 000 medarbetare i 70 000 svenska företag gjort ett digitalt språng under pandemiåret. Men de lågdigitala ligger dock på samma nivå som tidigare och till antalet har de bara minskat med nio procent under samma period. Det är främst det mobila arbetssättet med att jobba på distans och användandet av sociala medier som driver på, medan automation och informationsdelning inte har ökat på samma sätt.
De branscher som har högst digitalt index 2021 är:
1. IT och telekom
2. Bank, försäkring och finans
3. Transport och logik