Det är svårt för Post- och telestyrelsen att nå ut med budskapet att det är myndigheten som ansvarar för att alla som saknar möjlighet att ringa från sin bostad får en uppkoppling av bostaden.
Efter att flera medier har uppmärksammat att många kunder uppger att de står helt utan telefoni efter att Telia har lagt ner sitt kopparnät, har vi tagit kontakt med Post- och telestyrelsen och Ann-Sofie Fahlgren, tf avdelningschef för digitaliseringsavdelningen på PTS, för att höra deras syn på frågan.
- Det vi kan konstatera är att det är väldigt svårt att nå ut med information till målgruppen när det gäller vårt ansvar att se till att alla har tillgång till telefoni. Det beror både på att vi som myndighet är ganska okänd bland de drabbade, men även på att man många gånger förutsätter att Telia ska vara den som fortsätter leverera telefonin, säger Ann-Sofie Fahlgren.
I praktiken har det dessutom visat sig att många av de fall som når Post- och telestyrelsen har möjlighet till telefoni i hemmet, men man måste kanske byta operatör, installera riktantenn eller se till att riktantennen är riktad åt rätt håll.
- Vi har ungefär 300 kontakter per år från allmänheten som anser att de står utan täckning. Få av dem som kontaktat oss återkommer med en ansökan efter att de har fått hjälp till självhjälp. På många av de ställen som vi åker ut och mäter på efter att kunder kontaktat oss, kan vi lösa frågan utan att upphandla en uppkoppling av bostaden, säger Ann-Sofie Fahlgren.
För tre år sedan, 2018, fick Post- och telestyrelsen ansvaret för samhällsomfattande tjänster, det vill säga att alla har tillgång till telefoni och grundläggande internet. Sedan 2018 har PTS fått in cirka 150 ansökningar om hjälp med samhällsomfattande tjänster och bara sju ansökningar har beviljats sedan dess, förutom de fem ansökningar som fanns redan inom ramen för tidigare uppdrag.