NYHETSARKIVET
14 jun 2021 12:48
PTS vill ändra i lagen för att den ska täcka Huawei-förbudet
Post- och telestyrelsen vill ändra ett antal formuleringar i den nya telekomlagstiftningen, Kodexen, så att den ska täcka förbudet av Huawei på den svenska 5G-marknaden. Det framgår av hemliga handlingar som Telekomnyheterna har tagit del av.

De dokument Telekomnyheterna har fått läsa är ett utkast till lagrådsremiss av "Genomförande av direktivet om inrättande av en kodex för elektronisk kommunikation" och Post- och telestyrelsens kommentarer till densamma.

Enligt planen ska lagrådsremissen för införande av Kodexen lämnas till Lagrådet i höst och sedan behandlas av riksdagen under nästa år.

Av Post- och telestyrelsens kommentarer till den nya lagtexten framgår att PTS vill ha ett tydliggörande för vad som menas med "beaktas" i den inledande bestämmelsen i 1 kap. 1 § där det nu görs ett tillägg enligt följande: "Vid tillämpningen av lagen ska särskilt elektroniska kommunikationers betydelse för yttrandefrihet och informationsfrihet samt för Sveriges säkerhet beaktas."

Det de, av allt att döma, framförallt vill få svar på är om lagstiftaren tycker det är okej att gå längre än vad EU-rätten medger när det gäller att ställa upp krav på säkerhet och då med hänvisning till att medlemsstaterna ska ha egen autonomi över säkerhetsfrågorna.

Så här skriver PTS:

Innebörden av begreppet "särskilt beaktas" behöver utvecklas och tydliggöras. Detta behov har tidigare påtalats i samband med lagstiftningsärendet som föranledde nuvarande lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation, där lagrådet bl.a. framförde följande (prop.
2002/03:110 s. 591 f.).

"[E]n regel av föreslagen modell inte ger någon egentlig vägledning för praktisk tillämpning, särskilt som den helt oprecist och utan avgränsning nämner sådant som ’allmän ordning och säkerhet’ [...]. I förevarande fall kan den dessutom bidra till att skapa oklarhet om innebörden av den följande paragrafens proportionalitetsregel [...]."

Lagrådet förordade att den föreslagna formuleringen av 1 kap. 1 § tredje stycket skulle utgå. Regeringen ansåg det dock vara motiverat att behålla skrivningen i fråga om elektroniska kommunikationers betydelse för yttrandefrihet och informationsfrihet (a. prop. s. 115).

PTS anser att motsvarande oklarheter finns i nuvarande förslag till lagtext. Om regeringen anser att elektroniska kommunikationers betydelse för Sveriges säkerhet särskilt ska beaktas vid tillämpningen av lagen bör det tydliggöras vad innebörden av detta är.

PTS efterfrågar ett klargörande kring hur ’särskilt beakta Sveriges säkerhet’ relaterar till direktivets bestämmelser. Många av reglerna i LEK är ett direkt genomförande av EU-rättslig harmoniserad lagstiftning och det bör förtydligas om kravet att beakta Sveriges säkerhet innebär att Sverige tillämpar rätten till undantag enligt artikel 4.2 i EU-fördraget och artikel 346 i FEUF. Det bör mot denna bakgrund även förtydligas om regeringen anser att PTS med stöd av LEK kan ställa strängare (mer ingripande) krav än vad direktivet medger.

PTS efterfrågar vidare ett förtydligande om hur Sveriges säkerhet ska beaktas vid tillämpningen av den föreslagna bestämmelsen i 8 kap. 1 §, samt dess förhållande till tillämpningen av säkerhetsskyddslagen

I förslaget saknas en analys av de praktiska och ekonomiska följderna av förslaget för marknaden och för PTS."

Frågan är av betydelse för Huawei-förbudet eftersom Huawei i den pågående rättsprocessen har ifrågasatt förbudets överensstämmelse med EU-rätten.

Om lagstiftaren skulle tydliggöra att vid säkerhetsbedömningen ska den nationella autonomin på säkerhetsområdet och inte EU-rätten äga företräde skulle det legalt backa upp Huawei-förbudet.

Att PTS önskar denna tydlighet skulle, vad Telekomnyheterna erfar, även kunna tolkas som att Huawei-förbudet kanske går längre än vad EU-rätten medger. Varför skulle annars tydliggörandet behövas?
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108