Telenor Sveriges abonnemangs- och trafikintäkter räddades under det andra kvartalet i år av intäkttillväxt inom fiber och TV, detta då operatören redovisar sin sämsta omsättning på mobilsidan sedan Q3 2013. Det framgår av Telenors kvartalsrapport för Q2.
Samtidigt ökar nu Telenor Sveriges ebitda-resultat med 2 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Ökningen är framförallt driven av en opex-kostnadsminskning på 4 procent, motsvarande 35 miljoner NOK, till följd av personalminskningar.
Under kvartalet sjönk Telenor Sveriges mobilintäkter till rekordlåga 2 046 miljoner NOK (2 190 miljoner NOK Q2 2020). Jämfört med årets första kvartal hade man ändå en mobilkundtillväxt på 18 000 abonnemang, vilka framförallt kom från lågprisvarumärket Vimla och storkundssegmentet inom B2B, där marginalerna är väldigt låga. Detta innebär att Telenors mobil-arpu har sjunkit med 5 procent i lokal valuta till 177 kr (186 kr).
På fastnätssidan sjönk omsättningen till 897 miljoner NOK (926 miljoner NOK) under kvartalet, samtidigt som antalet bredbandskunder och TV-kunder låg oförändrat på 695 000, respektive 479 000, jämfört med utgången av Q1. Andelen fiberkunder har dock ökat med 3 000 kunder, jämfört med xdsl-kunderna, under kvartalet.
Telenor rapporterar nu även att de, under maj månad i år, kom igång med sitt nya BSS-system, som ska förenkla operatörens verksamhet och stärka kundernas digitala upplevelse. Enligt koncernchefen Sigve Brekke kommer det nya BSS-systemet att öppna upp för en ökad kundtillväxt.
- Vi är nöjda med att ha stabiliserat de mobila abonnemangs- och trafikintäkterna, samt redovisar det fjärde kvartalet i rad med ökat antal mobilabonnemang, säger Karen Hilsen, vd för Telenor Sverige, i en kommentar till Telekomnyheterna, och fortsätter.
- Dessutom har vi fortsatt att modernisera våra IT-system och nätverk. Under kvartalet har vi slutfört migreringen av mobilkunder till en ny plattform vilket var en oerhört viktig milstolpe för oss.