NYHETSARKIVET
13 sep 2021 13:38
Så ska operatörerna onboarda efter corona
I förra veckan lät regeringen meddela att man från och med den 29 september inte längre rekommenderar statligt anställda att arbeta hemma. Men de nya rekommendationerna har inte föranlett några stora förändringar i operatörernas onboarding-planer. Det visar en rundringning som Telekomnyheterna har gjort.

Av allt att döma kommer samtliga stora operatörer att fortsätta med flexibel möjlighet med en kombination av distansarbete och arbete på plats. Tele2 och Tre uttrycker båda två att man vill se en majoritet av medarbetarna på kontoret en majoritet av tiden.

Alla operatörer har ännu inte landat i hur man ska organisera återgången och hur man långsiktigt ska organisera distansarbete och kontorsarbete i framöver.

Så här har operatörerna svarat på våra två frågor:

1) Hur ser era onboardingplaner ut efter förra veckans besked från regeringen?

2) Har ni anpassat kontoret/verksamheten på något sätt jämfört med innan corona?


• Tele2:
1) Vi planerar att återgå till kontoren där vi kommer att jobba majoriteten av tiden.

2) Nej, men vi följer utvecklingen och FHM:s rekommendationer och självklart så kommer vi att anpassa kontoret allteftersom vi lär oss vad det nya arbetssättet kommer att innebära och vilka behov som kommer att uppstå.


• Telenor:
1) Vi har förberett oss genom en intern undersökning som visar att de flesta vill ha ett mellanting mellan distansjobb och kontorsjobb. Vi vill ses på kontoret viss del av tiden för kreativa möten, samarbeten och socialt utbyte, men också ha utrymme för att fortsätta med distansjobb delar av tiden. Det kommer att se lite olika ut för olika delar av företaget, men vi vill lämna utrymme för flexibla lösningar som passar både medarbetarna och vårt arbetssätt. En vanlig lösning är några fasta dagar på kontoret och resten på valfri plats, självklart med löpande utvärdering.

2) Vi har genomfört storstädning och allmän uppfräschning och passat på att strukturera om och förbättra ytor med nya funktioner nu när kontoren varit tomma. De nya funktionerna har tagits fram utifrån att vi tror på samarbete och sociala nätverk i kombination med möjligheter till fortsatta digitalt arbetet i framtiden. Det vi har implementerat kommer självklart att utvärderas löpande. För att underlätta ett flexibelt arbetssätt med möjlighet till distansarbete har medarbetarna fått ett bidrag för att kunna köpa exempelvis hemelektronik när skärmar och annan utrustning åter behövs på kontoren.

• Telia
Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och förutsatt att alla begränsningar upphävs under de närmaste månaderna, så är vår förhoppning att succesivt kunna återgå till kontoret under hösten. Alla våra kontor har varit öppna under hela den här perioden och våra affärskritiska funktioner som driftövervakning och kundtjänst har funnits på plats. Majoriteten av våra medarbetare har dock arbetat på distans.

• Tre:
1) Innan hade vi en två plus två-policy som innebar att man var välkommen till kontoret två veckor efter att man tagit sin andra spruta, men nu är alla välkomna. Vi är dock noggranna med att pandemin inte över och därför gäller fortfarande social distansering.
Från och med januari nästa år har vi sagt att kontoret ska vara basen för verksamheten, vilket innebär att man som anställd ska vara majoriteten av arbetstiden på plats i Tre-huset.

2) Det ska vara härligt att komma tillbaka till kontoret därför har vi en hel del olika aktiviteter, där Hundzonen, som vi lanserade i förra veckan är en del. Nu kan anställda ta med hunden och sitta i en avgränsad stängd yta och arbeta på kontoret.

• GlobalConnect/IP-Only
1) Till att börja med är det mycket glädjande att vi får större frihet än någonsin tidigare att arbeta var vi vill – vi vet nu att vi att vi kan leverera högsta kvalitet när vi jobbar hemma samtidigt som vi har möjlighet att utnyttja kontorsarbetets alla fördelar när vi vill. Vi har haft en plan för successiv återgång till kontoren sedan länge, nu tar vi den vidare och kommer presentera den för våra medarbetare innan 29 september.

2) Vi har redan anpassat kontor till att bli mer mötesplatser än traditionella kontor och detta arbete kommer att fortsätta. Vi har stor tilltro till våra medarbetare och ledare och går in i detta med stor ödmjukhet – vi har inte receptet på det perfekta kontoret utan kommer att prova oss fram genom dialog och kreativitet. Vi vet också att medarbetare och funktioner har olika behov av kontorsnärvaro – det finns inget one size fits all. Men oavsett var vi sitter ska vi fortsätta med det vi gjort och lyckats med sedan covid-utbrottet i mars 2020 – kombinera hälsa och välmående hos medarbetarna samtidigt som vi ger kunderna högsta möjliga kvalitet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108