När Telia förvärvade TV4 och C More villkorades affären av att man skulle släppa sändningsrättigheterna till åtminstone en annan aktör på marknaden. Detta rundar operatören nu genom att sända åtråvärda Champions League i fotboll under varumärket Telia. Därmed kan ingen konkurrent få tillgång till och sända den aktuella fotbollen.
Detta har bland annat retat upp TV4:s tidigare vd Jan Scherman som anser att detta är skandal.
"Detta är inget annat än en skandal, säger Jan Scherman. Först används våra pengar, det är vi skattebetalare som äger Telia, för att köpa rättigheter långt över vad de är värda, sedan tvingas vi att betala än mer till Telia för att använda dem", säger han till tidningen ETC.
På Telenor som satsar hårt på streamad TV tror man att Telias agerande kan minska intresset för Champions League och istället öka intresset för annan fotboll.
- Vi beklagar att Telia på det här sättet gör fotbollen mindre tillgänglig för allmänheten. Att färre kan se matcherna innebär ju också att intresset för Champions League som tävling minskar hos publiken. Det kommer också leda till ett minskat intresse för andra operatörer att distribuera Telias övriga kanaler och tjänster eftersom det intresset minskar ju fler rättigheter som lyfts ut. Så sammantaget kan det här visa sig vara en vinstlott för Viaplay och Premier League, säger Jimmy Ahlstrand Chief Corporate Affairs på Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.