NYHETSARKIVET
7 okt 2021 12:37
Riksrevisionen ska granska Konsumentverkets tillsyn
Riksrevisionen har inlett en granskning av Konsumentverkets tillsyn. Det meddelade myndigheten i går. Anledningen är digitaliseringen och den ökade internationella konkurrensen som har förändrat flera konsumentmarknader i grunden.

Mycket tyder, enligt Riksrevisionen, på att konsumentproblemen i samhället växer: 2018 ökade anmälningarna till Konsumentverket med 22 procent, 2019 med 31 procent och 2020 med 27 procent. Ingen vet hur stort mörkertalet är, de mest utsatta konsumentgrupperna kan vara de minst anmälningsbenägna.

Granskningen ska svara på om Konsumentverkets tillsyn av näringsidkares marknadsföring och avtalsvillkor är ändamålsenlig och effektiv. I maj nästa år planerar Riksrevisionen att publicera en rapport som sin granskning av Konsumentverket.

Frågan är särskilt aktuell för telekombranschen eftersom Konsumentverket i våras inledde en stor granskning av kundtjänst och avtalsvillkor hos de fyra största svenska telekomoperatörerna och deras lågprisvarumärken.

I granskningen ingår följande bolag och varumärken: Telia, Halebop, Tre, Hallon, Telenor, Vimla, Tele2 och Comviq.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108