De svenska företagens kostnader för telekommunikationsutrustning minskade med 26 procent förra året till 16,1 miljarder kr, jämfört med 21,7 miljarder kr året innan.
Enligt statistiken är det företagen med färre än tio anställda och de med fler än 250 anställda som har minskat sina telekomutrustningsutgifter medan företag med 10-49, respektive 50-249 anställda har fått se sina kostnader öka.
Störst är minskningen bland de allra största företagen, det vill säga de med mer än 250 anställda, där kostnaderna minskade med hela 42 procent.
Så här såg företagens kostnader ut 2020 (2019 inom parentes):
Upp till 10 anställda: 8 050 miljoner kr (10 840 miljoner kr)
10-49 anställda: 1 082 miljoner kr (957 miljoner kr)
50-249 anställda: 1 839 miljoner kr (1 075 miljoner kr)
250 eller fler anställda: 5 129 (8 809 miljoner kr)