I förra veckan kom SCB med en rapport som visade att de svenska företagens köp av telekomutrustning minskade med 26 procent i snitt och bland företag med fler än 250 anställda med så mycket som 42 procent. För att försöka få koll på om minskningen är en generell trend eller en corona-effekt har vi pratat med Stefan Trampus, chef för företagsmarknaden på Tele2 Sverige, som inte har sett så stora svängningar som SCB rapporterar om.
TN: Vad kan man säga om minskningen 2020?
- Vi har inte analyserat SCB:s studie och bakgrunden till minskningen med 42 procent men ser inte den effekten i vårt utfall för 2020. En orsak till att våra siffror skiljer sig kan vara att de räknar exempelvis med inbrottslarm, videokameror, basstationer och mycket annat som vi inte säljer i sina siffror, säger Stefan Trampus till Telekomnyheterna.
TN: Tror du att detta är en marknadstrend att de stora företagen köper mindre telekomutrustning och i så fall varför?
- Vi hade snarare en positiv effekt under det första halvåret 2021 kring individuell utrustning delvis på grund av pandemin och att fler jobbade hemifrån.
TN: Är detta en corona-effekt? Tror du i så fall att den kommer att återgå till normalläge eller till och med öka för att återhämta tidigare mätning?
- Vi har sett att våra kunder var mer restriktiva kring vissa projekt och avvaktat nya beslut under pandemin men sedan en tid tillbaka så ser vi nu att aktiviteten bland våra kunder ökar.
TN: Såg ni på Tele2 motsvarande minskning under 2020? Har den i så fall förändrats åt något håll 2021?
- Nej, det gjorde vi inte. Våra rapporterade hårdvaruintäkter för företagsdelen minskade med 3% mellan 2019 och 2020, vilket är avsevärt bättre än SCB-siffrorna. Nu ser vi ser vi en ökad efterfrågan och för det första halvåret 2021 så såg vi en ökning med 2,4% jämfört med motsvarande period 2020.