Mobiloperatören Tre är den operatör som har växt i särklass bäst på den svenska mobilmarknaden under det senaste året och sätter nu, som första operatör att tillkännage sina Q3-siffror, ordentlig press på konkurrenterna med en kundtillväxt på 37 000 kunder. Det innebär att man hittills i år har ökat kundstocken med 95 000 abonnenter.
Bolaget redovisar samtidigt en omsättningsökning på 5 procent till 2 696 miljoner kr under det tredje kvartalet (2 568 miljoner kr Q3 2020). Däremot har försäljningen av mobilmasterna tidigare i år gjort att bolaget redovisar ett försämrat ebitda-resultat för kvartalet med minus 9,2 procent till 662 miljoner kr (729 miljoner kr). Moderbolaget Investor skriver dock, i sin kvartalsrapport, att ebitda-resultatet ökade om man justerar siffrorna från den negativa resultatpåverkan som mastförsäljningen gett.
Av Investors siffror framgår även att antalet anställda hos Tre i Sverige och Danmark minskat med 95 personer det senaste kvartalet.
- Fördelningen på denna personalminskning är ganska proportionell mellan Sverige och Danmark och beror framförallt på vakanser och på att vi har färre fulltidsanställda i butikerna där vi alltmer använder oss av timanställda, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör för Tre i Sverige, till Telekomnyheterna.