Telias massiva prishöjningar under året, inom i princip alla produktkategorier, har gett resultat. Under det tredje kvartalet i år ökade tjänsteintäkterna inom alla produktkategorier förutom fast telefoni, vilket resulterade i den högsta tjänsteintäktstillväxten sedan det fjärde kvartalet 2015. Det framgår av Telias rapport som presenterades i dag.
Den svenska nettoomsättningen ökade med 2,7 procent till 8 424 miljoner kr (8 202 miljoner kr). Operatörens ebitda-resultat sjönk dock med 1,3 procent till 3 390 miljoner kr (3 433 miljoner kr) framförallt beroende på högre kostnader till fasning av pensioner.
På mobilmarknaden minskade antalet postpaid-abonnemang med 9 000, samtidigt som prepaid minskade med 10 000, vilket innebär ett tapp totalt på 1 000 abonnemang. Antalet IoT-abonnemang ökade med 273 000.
På bredbandsmarknaden lyckades Telia med ett rejält trendbrott när man ökade antalet bredbandskunder med 18 000 under kvartalet. Sedan Q2 2020 har antalet bredbandskunder nämligen minskat för varje kvartal. Telia har även ökat bredbands-arpu med 10 kr till 320 kr det senaste året.
Om trenden håller i sig på TV-marknaden kommer Telia att passera 1 miljon TV-kunder innan årsskiftet. Under det tredje kvartalet ökade man kundstocken med 26 000 kunder varvid man nu har 975 000 TV-kunder i Sverige. Även här har man lyckats höja arpu rejält med 7 kr till 176 kr under det senaste året.