Man brukar säga att en ny vd har 100 dagar på sig att förändra ledarskapet, men jag tror faktiskt inte att det räcker för Telenor Sveriges nya vd Bjørn Ivar Moen. Om jag får gissa så kommer vi att se en större chefsrockad redan om en månad. Och den behövs för att få ett Telenor, som just nu har kraftig slagsida, på rätt köl.
Även om många anställda redan vittnar om att man känner ett stort förtroende för Bjørn Ivar Moens ledarskap så måste han samtidigt bevisa att han förtjänar detta förtroende internt. Och framförallt måste något hända med de vikande kund- och intäktssiffrorna. Genomsnittsintäkten per postpaid-kund på mobilsidan har det senaste året minskat med 13 NOK. Faktum är att de enda genomsnittsintäkterna per månad, arpu, som ökat det senaste året är för mobil prepaid och fastnätstelefoni. Och det är samtidigt de kategorier där man tappat flest kunder det senaste året.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna