Post- och telestyrelsen är en av flera myndigheter som ska bli skyldiga att inrätta och hantera externa visselblåsarfunktioner. Det framgår av ett pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet.
"Alla arbetstagare ska ha rätt att larma om missförhållanden. Det är viktigt för den enskilde, men det är också en viktig del av ett fritt och demokratiskt samhälle. Genom införandet av visselblåsarfunktioner blir det lättare och tryggare att slå larm", säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark i en presskommentar.
De myndigheter som har utsetts av regeringen ska genom externa rapporteringskanaler, så kallade visselblåsarfunktioner, ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom ett utpekat ansvarsområde. Visselblåsare ska kunna slå larm skriftligen, muntligen eller vid ett fysiskt möte. I förordningen ställs också krav på rutiner för att säkerställa att rapporter endast hanteras av behöriga enheter eller personer och att dessa får relevant utbildning för att kunna hantera rapporterna. Det ställs även krav på överlämnade till rätt behörig myndighet för det fall en rapport har kommit in till fel behörig myndighet.