Många i branschen har hört av sig till Telekomnyheterna med anledning av att Open Infra var den operatör som fick mest pengar av alla, med 388,1 miljoner kr, motsvarande 53 procent av det totala beloppet, vid den första tilldelningen av bredbandsstöd som offentliggjordes i går. Anledningen till kritiken är att Open Infra är den operatör med i särklass flest anmälningar hos Konsumentverket och ARN hittills i år.
TN: Charlotta Garmert, tf enhetschef för enheten för tilldelning, hur kommer det sig att Open Infra, trots kritiken mot bolaget, kunde få mest pengar av alla i den första tilldelningen?
- Vi har en gedigen process för handläggningen av de ansökningar som kommit in. Redan i samband med utlysningen av bredbandsstödet fanns hårda krav gällande bolagens finansiella möjligheter att kunna leverera och flera andra parametrar. Utifrån dessa krav har vi beviljat stöd till de aktörer som stått sig bäst.
- Därtill har vi en hel del villkor som ska fullföljas av de aktörer som nu har tilldelats bredbandsstöd och kommer att följa upp att dessa är genomförda. Om man inte lever upp till dem riskerar man att få betala tillbaka det bredbandsstöd man har tilldelats, säger Charlotta Garmert till Telekomnyheterna och tillägger att det är jätteviktigt för PTS att de stödmedel som går ut används på ett korrekt sätt.