Bredband2 redovisar i dag en omsättning på 378,3 miljoner kr (182,4 miljoner kr) för det tredje kvartalet. Den stora tillväxten beror såklart på förra årets förvärv av A3, som genomfördes under det fjärde kvartalet. Det som förvånade desto mer var att bolaget redovisar ett lägre rörelseresultat, 23,7 miljoner kr, än motsvarande period förra året (23,8 miljoner kr).
"Integrationsarbetet med A3 har kommit långt. Vi håller tidplanen i arbetet med att konsolidera erbjudandet till marknaden under ett varumärke, Bredband2, med en gemensam produkt- och tjänsteportfölj. Det har inneburit en del förändringar, där framför allt de konsultintensiva tjänsterna och den mindre lönsamma hårdvaruförsäljningen lagts ner. Omsättningen påverkas i viss mån negativt, men våra marginaler förbättras och vi kan fokusera mer på kärnverksamheterna. Målet är att vi under 2021 ska ha tillgodogjort oss det mesta av tillgängliga synergier på kostnadssidan så att vi kommer in i 2022 med rätt kostnadskostym. Vi räknar således med att resultateffekten av integrationsarbetet får fullt genomslag under nästa år", skriver bolagets vd Daniel Krook i sitt vd-ord, i rapporten.
Under kvartalet redovisar Bredband2 ett kundtapp på -4 000 bredbandskunder.