Det är de operatörer som snabbt bygger ut sitt 5G-nät som kan börja experimentera med nya prismodeller och därmed blir framgångsrika. Det är, det kanske inte så oväntade, resultatet av en ny rapport från Ericsson ConsumerLab, som presenterades i dag.
Rapporten 5G Pacesetters har tittat på 105 olika parametrar hos 73 operatörer i 22 länder, för att se vad som skiljer de olika operatörernas 5G-arbete och framgångar åt. Och enligt Jasmeet Sethi, som är Head of Global Insights på Ericsson ConsumerLab, så tillhör de svenska operatörerna inte den framgångsrika gruppen Pacesetters, utan snarare 5G Potential som redan har en bra kundnöjdhet i 4G-näten och som är långsamma ut med sina 5G-nät.
Så här beskrivs 5G Potential i rapporten: "5G Potentials are often rewarded for price and affordability by their local markets consumers. However, so far they have done little to innovate, particularly in accelerating 5G network coverage rollout or introducing new 5G services. Many of the 5G Potentials are in a comfortable market position as they benefit from high consumer satisfaction due to better 4G performance and have therefore been slow to build their 5G business foundations."
För att bli Pacesetters behöver de svenska operatörerna därför få fart på sin utbyggnad, för att snabbt komma igång med nya tjänster som ger kunderna ett mervärde och därmed en möjlighet för operatörerna att sätta nya prismodeller som baseras på More for More-strategin, där man erbjuder ett mervärde mot ett högre pris.
Rapporten 5G Pacesetters finns att ladda hem här:
5G Pacesetters